Genetický prales

12.04.2013 11:34

     Jak se tak prodírám tím genetickým pralesem, mnohé věci začínám chápat a úplně mě fascinuje, co člověk všechno může zjistit!

     Jedu podle genetické příručky od Utah, která byla k dispozici na potkanci.cz, ještě když tyto stránky fungovaly. Ještě, že jsem si to vytiskla ;) Genetická rukověť chovatele potkanů je teď k dispozici na serveru potkani.rodent.cz v záložce "ke stažení", je to mnohem obsáhlejší verze, tak jsem ráda, že pro začátek mám ještě tu "chudší", která mě hned svojí obsáhlostí neodradila.

     Naučila jsem se už vypočítat dědičnost pohlaví, tvar těla (uši, ocas, minipotkani), typ srsti a barvu srsti a očí. Zkouším si to na příkladech, které mi vycházejí (kontroluji podle kalkulačky barev, která je tady) a mám z toho šílenou radost.

     Díky svému nadšení jsem si vytvořila tabulku s přehledem genů, se kterými jsem se naučila pracovat. A tak jsem si řekla, že ji sem vlastně můžu nahrát a nechat ji volně k nahlédnutí, že třeba někomu pomůže k lepší orientaci. Obsahuje kód genotypu informaci o tom, zda je recesivní či dominantní a případně nějaké poznámky. Princip, na kterém vypočítávání funguje je pěkně popsaný v již zmíněné nové rukověti od strany 9. Nejdřív jsem se toho děsila, ale jak člověk ten systém pochopí, tak to už není nic až tak moc složitého :)

Odkaz: Genetika.pdf (368,1 kB)

     Dále se budu prodírat dědičností znaků, což by mělo být podle úvodu o dost komplikovanější. Zatím jsem to nezkoušela, tak uvidíme, jak mi to ne/půjde :) Tak mi fanděte :))